1 maart; Cacik

Cacik is het Turkse woord voor Tzaziki. Persoonlijk vind ik Cacik veel lekkerder omdat het minder zoet is.

Allereerst de ingrediënten:

1 komkommer
Zout
Turkse Yoghurt
Knoflook
Schone theedoek
Rasp
Schaal

Nu gaan we verder.

Men neme, de schone theedoek, daarin doe je de yoghurt. Nu kun je 2 dingen doen, je kunt hem aan de hoeken ophangen boven een uitlekbakje (minimaal een nacht) of je kunt hem in een vergiet leggen en er dan iets zwaars opleggen zodat op een snellere manier het vocht eruit loopt, ik heb hem ongeveer een half uur laten staan met 2 flessen cola boven op de deksel die ik erop had gelegd.

Ondertussen rasp ik de komkommer en doe deze in een schaal met zout erover heen zodat het vocht er sneller uitloopt. Ik hou nou eenmaal van snel.

Als de yoghurt droger is kan hij in een schaal gedaan worden, de afgegoten komkommer kan erbij en dan de knoflook erbij. Ik kan je uit ervaring vertellen dat anderhalf bolletje iets te veel is (oeps). dus begin rustig en doe er niet teveel in, zeker niet als je de dag daarna een verjaardag, tandartsbezoek of sollicitatiegesprek hebt. Alhoewel de tandartsen tegenwoordig wel mondkapjes voor hebben 😉

img_4596

Dit kun je natuurlijk ook doen met Griekse yoghurt, maar dan krijg je Tzatziki. Die is doorgaans iets zoeter als Cacik.

Ik zeg, geniet, misschien met mate.

Tot morgen!

Plaats een reactie